Over ons

Globale dagindeling van de dagopvang:  

Tussen half 8 en 9 uur worden de kinderen gebracht in de desbetreffende huiskamer, kinderen kunnen dan kiezen met wat ze willen spelen, dit kan een puzzeltje of een knutselwerkje zijn waar een leidster samen met de kinderen die daar zin in hebben, mee bezig gaat. Kinderen kunnen ook kiezen voor een vrij spel.


Tussen 9 uur en half 10 wordt er in de keuken thee-en of melk gedronken met daarbij vers fruit. Samen zingen we het “ wa hat in appeltsje en wa hat in par etc.” lied waarna we uit een gezamenlijke schaal het fruit eten. Hiermee leren de kinderen om te delen en op elkaar te wachten.
Tijdens en na het eten worden er Friese en Nederlandse liedjes gezongen, de kinderen mogen liedjes uitkiezen.

Na het fruithapje krijgen kinderen een schone luier of gaan ze naar de w.c. Tussen het fruithapje en de lunch in gaan we naar buiten, we bekijken wat voor weer het is, evt. worden kinderen dan regenkleding/overall en laarzen aan getrokken.
Kinderen kunnen buiten vrij spelen of er wordt een activiteit aangeboden.
Samen met de kinderen gaan we naar het dierenverblijf waar de dieren voer krijgen en de hokken verschoond worden, dit doen we zoveel mogelijk samen met de kinderen die dit willen.
Kinderen kunnen de konijntjes of cavia´s aaien, of ze gaan lekker ravotten in het hooi/stro.
Ook maken we o.a. wandelingen met de bolderwagen.

Tussen 11 uur en 11.30 dekken we samen met de kinderen de tafel die dat willen, als iedereen zit voor de lunch wordt er gezongen en evt. gebeden/stil zijn. Het eten bestaat uit volkoren brood, hartig en zoet beleg, rijstwafels, crackers, we drinken hierbij melk, karnemelk of sojamelk. We beginnen met brood, wanneer een kind genoeg heeft gehad, mag het nog een cracker of rijstwafel. We blijven met z´n allen aan tafel en wachten op elkaar tot we klaar zijn.

Nadat we klaar zijn met eten worden de kinderen die niet naar bed hoeven uitgenodigd mee te helpen met afruimen samen met een medewerker.
Kinderen worden de luiers verschoond of gaan naar de w.c. , daarna naar bed voor de kinderen die dit nodig hebben. Kinderen kunnen buiten in een lutje potje slapen of binnen.
Voor de kinderen die niet op bed liggen is dit ook een rustmoment, er worden rustige activiteiten aangeboden zoals lezen.

Tussen 14.30 en 15.00 gaan we met de kinderen die uit bed zijn thee-en of melk drinken met een biscuitje erbij.Hierna gaan we een binnen of buitenactiviteit doen met de kinderen die daar behoefte aan hebben.
Tussen 15.30 en 16.00 drinken we met de kinderen thee-water met een volkoren cracker of rijstwafel erbij
Hierna worden de kinderen verschoond of gaan ze naar de w.c.
Tussen 16.30 en 18.30 worden de kinderen opgehaald en is er een mondelinge overdracht.

Wij accepteren de eigenheid van het kind, waaronder ook het eigen ritme. Wij vertrouwen op wat het kind (vaak onbewust) aangeeft te willen zoals korter/langer slapen, minder/meer eten of drinken. Wij geven kinderen vrijheid hun eigen belevingen te ervaren. Hierbij geldt wel, dat de wil van het kind uiteraard geen negatieve gevolgen voor de gezondheid en of veiligheid mag hebben. Aangezien de volgorde van het dagritme belangrijker is dan het tijdstip waarop iets plaatsvindt, geven wij geen exacte tijdsbepalingen.